Založ si blog

Úvod

Dlho som rozmýšľal či mám tieto jednotlivé príbehy zverejniť , no nikdy som sa neodhodlal. Od môjho odchodu z ústavného zariadenia, uplynulo už strašne veľa rokov ale všetko to , čo som tam zažil, mám vryté hlboko v mojom srdci. ,, Nebolo to jednoduché ale nejakým zázrakom som to prežil“.  Ja som to síce všetko prežil , ale niekoľko mojich ,,spolu-chovancov“, už asi len z neba pozerajú a píšu všetky príbehy so mnou a ja som poctený , že sme všetci spolu. Aj keď len v srdciach.

Jedného dňa som mi skončila smena v nemocnici , ktorú som mal skutočne veľmi náročnú. Na oddelení u nás ležal istý  chlap z ktorého som mal pocit, že žil na opustenom ostrove asi dva roky.  Mal som pocit , ako keby ho vychovávali opice, tigre a iné zvieratá. Pri hygiene sa v kuse usmieval , občas vydával zvuky , ale sa hojdal na posteli s tým , že kričal ako čaká na zubára.  Bolo evidentné, že nie je v poriadku a každý jeden z nášho personálu ho aj tak samozrejme bral. Prišiel k nám na pohotovosť so správou v ktorej stálo, že alkohol denne. (bradatý, zanedbaný, špinavý, nevládny. Čo iné sme si mohli myslieť ? len jediné , a to že je alkoholik). Po  určitom čase u nás hospitalizovaný asi tak dva týždne , boli výsledky pečeňových testov v norme a my sme nevedeli prísť na to, či je alkoholik s takými výsledkami alkoholikom. Cirhóza pečene tam neprebiehala a pečeň v norme. Tak sme pátrali a nakoniec zistili , že žil s manželkou ktorá mala veľmi ťažkú chorobu pri ktorej je potrebná asistencia a veľmi intenzívna opatera. Choroba ktorou jeho manželka trpela sa volá Alzheimerova choroba. Určite vám nemusím vysvetľovať ako sa taký pacient s diagnózou chová a aké náročne je niekedy zvládnuť úspešne čo i len jeden deň.

Áno ja som s tou osobou ešte do kontaktu neprišiel a tak mi neprináleží  súdiť to alebo mať na to nejaký názor. Jediné čo viem je to, že pri tejto starostlivosti o chorého , musí mať príbuzný strašne silné nervy a trpezlivosť , aby to všetko zvládol. No potom sú tu ešte ľudia , ktorí tú silu a trpezlivosť  stratia. No ako sa hovorí , choroba nechodí po horách , ale po ľuďoch a teda si nevyberá. A skoro stále sa stáva, že si nevyberá ani tých slabších. V tomto prípade  nešetril osud ani tohto pacienta, ktorý sa rozhodol zvládať z posledných síl túto starostlivosť o príbuzného posledným dychom v opojení alkoholu.

Tak dlho sa osmeľoval v opojení , že sa časom už nevedel postarať ani o seba a nie ešte o svoju ženu. A teda ako som už spomenul vyššie , skončil u nás na oddelení. Viete čo je na tomto osude človeka najhoršie? Že nemal iného východiska, zúfalstvo a strach o blízkeho, totálna bezmocnosť a riešenie problémov prostredníctvom alkoholu. Pri pohľade na neho v nemocnici na oddelení to bol alkoholik, ktorí mu udrel na mozog.  No skutočnosť bola taká, že sa zosypal a nedokázal svoj problém vyriešiť inak. Pacient nakoniec skončil na psychiatrií , neskôr bol umiestnený do zariadenia aj s jeho manželkou , kde sa o nich starajú do dnes.

Dlho som sa zamýšľal nad týmto prípadom. ,,Akí sme zraniteľní“.  Že sme skutočne len schránka, že sme len obyčajní ľudia , ktorých zraní každé škaredé slovo, nadávka, alebo len ohováranie. Že sa cítime príšerne , keď nám niekto ublíži a v mnohých prípadoch reagujeme veľmi impulzívne. Ako si pri pohľade na človeka vždy utvárame názor aj napriek tomu, že ho nepoznáme a nevieme čo ten človek zažil , čím si prechádza a podobne.

Chcem aby ste vedeli , že nikdy nikoho neodsudzujte skôr ako ho spoznáte. Môže sa stať , že sa budete mýliť .

 

Rozhodol som sa napísať pár príbehov z  mojich čias , keď som ako dieťa pobehoval po chodbách ústavného zariadenia, kde nám upratovačky upratovali izby každý deň okrem víkendov, keď kuchárky varili pre 150 detí každý deň, v čase keď sme mali len jednu veľkú klubovňu a v strede jeden starý kaziaci sa televízor, a spoločné sprchy pre všetky decká.

Priblížim vám príbehy mojich spolu-chovancov, ktorí žili  ešte v čase, kedy ešte neboli ústavné zariadenia rodinné, naopak chladné a veľmi náročné.

Večer na poschodí

22.03.2024

Na každom poschodí dvanásť buniek. V jednej bunke dve izby , a tam osem postelí. V chodbe jeden záchod a sprchy pre osem detí v jednej z buniek. Na jednom poschodí jeden televízor a klubovňa pre chlapcov. Na dolnom poschodí dievčatá a rozloženie poschodia rovnaké. Izby boli rozložené podľa skupín. Skupiny sa delili na ročníky a to od najmenšej skupiny, po [...]

stíhačka F-16

ONLINE: Bývalí piloti: Ukrajina bude pre lietadlá F-16 najnebezpečnejším bojiskom

29.04.2024 06:25

Obloha nad Ukrajinou bude najnebezpečnejším miestom, kde lietadlá F-16 vo svojej histórii operovali, uviedli bývalí americkí piloti pre Business Insider.

rafah, stanový tábor, pásmo gazy

Palestínčania hlásia mŕtvych po izraelských úderoch v Rafahu a na severe Gazy

29.04.2024 06:11

Izraelské útoky na domy v Rafahu a v Pásme Gazy zabili viacerých Palestínčanov a mnohých zranili, uvádzajú miestne zdroje.

pellegrini, vila na slavíne

Prezidentské bývanie sa hľadá desaťročia, Pellegrini dedí veľký hriech svojich predchodcov. Čo hovorí úrad a analytik?

29.04.2024 06:00

Bezpečnostný analytik aj Úrad na ochranu ústavných činiteľov uviedli, že vlastné bývanie je potrebné aj kvôli incidentom. Je otázne, či sa budúci prezident Peter Pellegrini bude touto dilemou zaoberať.

Ukrajina, Bohdana

Expert z Ukrajiny: Rozhodujeme sa, či zachránime mestá alebo vojakov

29.04.2024 06:00

Myšlienka predčasných rokovaní o mieri na Ukrajine nie je veľmi populárna, hoci stále viac ľudí v politickom vedení štátu aj vo verejnosti nad ňou uvažuje.

expres3

Venované dvom najdôležitejším ľudom v mojom živote aj napriek tomu, že ani len netušia že nimi boli.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 825x
Priemerná čítanosť článkov: 413x

Autor blogu

Kategórie

Archív