Haló školstvo

Diera v školstve ?

Dlho som sa zamýšľal nad tým , ako by som tento článok smeroval tak, aby ste všetci pochopili o čo mi ide a o to ako najlepšie verejnosť informovať o niečom , čo je pravdepodobne nie moc efektívne a či je možnosť vôbec niečo zmeniť k lepšiemu.

Rozpoviem vám príbeh..

Chlapec sa narodil v nemocnici v jednom malebnom mestečku na juhu Slovenska dvom veľmi chudobným a starým ľudom , ktorí sa milovali. Keďže personál nemocnice poznal túto rodinu už dlhšie , nahlásil úradom životné podmienky týchto dvoch ľudí a dieťa im bolo z hľadiska ochrany rovno odobraté po pobyte v nemocnici do dojčenského ústavu.

Rodičia ale nesúhlasili , pretože si ho chceli odviesť domov bez ohľadu na to, v akej ťažkej životnej situácií sa nachádzali. Písal sa rok 1987 a oni sa museli zmieriť s tým, že inú možnosť nemajú.

Dieťa teda šlo do dojčenského ústavu a prebývalo v ňom asi rok . Po roku dieťa odovzdali do ústavného zariadenia, v tej dobe do detského domova. A keďže bola v domove predškolská výchova, zaradili ho ako maličkého do škôlky  v ktorej ho učili základné pravidlá  ako je pozdrav , komunikovať so svojimi rovesníkmi , a hlavne sa socializovať. Naučil sa rátať do desať a dokázal si zapamätať básničku. Vychovávateľkám sa ale stále nepáčilo jeho mrvenie , utekanie zo škôlky a tak sa rozhodli , dať dieťa do LVS. ( liečebno výchovné sanatórium )

 

Aká básnička ?

,,čo budem robiť ? nič! z lúčov slnka splietať bič ! Orať vodu , česať dážď. Urobím ja všetko zvlášť „

 

Dieťa presunuli do základnej školy. Písal sa rok 1991 a pedagógovia si na ňom všimli, že neobsedí. Stále sa mrvil, musel niečo chytať, upratoval si tašku , sadol si na zem , neskôr sa postavil a opakoval túto činnosť dookola. Každú jednu odpoveď mal pri opýtaní sa správnu , pretože aj v zápale mrvenia vždy počúval a bol maximálne sústredený.

Učitelia ale videli , že toto správanie nie je bežné a tak mu po porade so psychológom prischla diagnóza ADHD.

 

Roky na škole

Chlapec neobsedel a nedokázal byť na jednom mieste ani minútu. No z prvého ročníka šiel do druhého a z druhého zase do tretieho. Učitelia boli na nervy a dávali mu zo správania dvojku. Pretože sa mrvil na hodinách, a nedokázal obsedieť. Dokonca si ho fotograf nevedel na konci roka ani zamerať v objektíve, keďže sa snažil skompletizovať tablo istého ročníka základnej školy. Dieťa ale prechádzalo do ďalšieho ročníka základnej školy, aj keď už ťažšie , pretože sa občas stalo , že sa učiteľ nedokázal udržať a dostal facku koľko krát tak silnú, že mu lavica dala druhú. Toto dieťa začalo upadať, pretože bolo nepochopené a všetko čo vnímalo jasne a s porozumením , už nedokázali pochopiť pedagógovia na základnej škole. Dieťa začalo vždy nahlas plakať , aj napriek tomu že odpovedalo na otázku určitého predmetu správne. Bálo sa , že dostane ďalšiu ranu a tá ho zaleje krvou. Nevedelo sa časom sústrediť, pretože hľadalo porozumenie ktoré s mi nedostávalo a začal veľmi často plakať. V LVS bol zamestnaný učiteľ , ktorý neváhal koľko krát od zúrivosti zdvihnúť lavicu a hodiť ju po žiakovi. To sa stalo.

 

Známkovanie

Dieťa v tretom ročníku dostávalo za správanie dvojku a všetky predmety ktoré boli dobré, na vysvedčení absolvoval. V dobe keď študoval, žiadny cudzí jazyk nebol a nebol ani povinným predmetom. Začal sa tento cudzí jazyk vyučovať až okolo roka 2000 a viac. A tak sa rozhodli v jeho domove, že po štvrtom ročníku v roku 1998 dieťa umiestňujú do osobitnej školy. (praktická škola) Po absolvovaní pobytu v LVS sa dieťa vrátilo do domova a šlo rovno do osobitnej školy internátnej , kde navštevovalo školu pomalšiu a vynikalo v každom jednom smere. V čase keď študoval na osobitnej a pomalšej škole, sa už na základných školách začal vyučovať cudzí jazyk ak každý jeden študent tejto školy mal možnosť nahliadnuť do jeho tajomstiev. No problém bol v tom, že k tomuto predmetu sa nikdy nedostali žiaci osobitnej školy. ( praktická škola). Napriek tomu žiak dostával známky výborné a zároveň prospieval s vyznamenaním rok čo rok. V deviatom ročníku sa už ako skoro dospelý chalan rozhodol pomáhať ľudom a zdravotníctvo bolo presne to k čomu inkriminoval.  Netušil , že sa niekto ešte v inej škole učí jazyk už minimálne 5 rokov od jeho odchodu zo základnej školy a tak si myslel, že je to v poriadku.

 

Stredná škola

 

Vybral si strednú školu. Keďže bol z malebného mestečka, ponúkala sa mu stredná škola v Bratislave. Bolo to odborné učilište s trojročným vzdelaním denného štúdia a to v odbore: opatrovateľská starostlivosť v zariadeniach sociálnych a zdravotníckych. Strašne sa tomu tešil a teda veľmi na tú školu chcel. Bola mu umožnená, pretože ju aj doštudoval s vyznamenaním na všetky 3 ročníky. Vysvedčenie o záverečnej skúške mal na výbornú s vyznamenaním a aj výučný list skončil rovnako. No nemal ani len chýru o tom, že bude niekedy cudzí jazyk , ktorý vyučovali na školách v rámci jeho prestupu do osobitnej školy tak dôležitý. A že sa mu tak rýchlo dokáže vyhnúť. Pretože prestúpil na inú pomalšiu školu, kde sa jazyk nevyučuje.

Práca v praxi

Chlapec rástol a pracoval v zdravotníctve. Mal pocit, že je kvalifikovaným zamestnancom, pretože si spravil trojročnú školu. Zamestnal sa najprv na operačných sálach v detskej nemocnici  ako sanitár a potom po veľmi náročnej operácií  siamských dvojčiat, odišiel pracovať k dospelákom na interné oddelenie , kde mal pocit , že potrebuje rozvíjať svoju empatiu a nejakým spôsobom sa snažiť spestrovať ich dni a možno posledné. Tak veľmi neznášal sústavné ležanie na posteli starých ľudí počas dňa , že ho napadlo trošku im ho uľahčiť aspoň s nejakými výtvarnými činnosťami alebo podobne. Zašiel teda za námestníkom nemocnice a spýtal sa ho, či by mohol pre tých pacientov spraviť viac. Námestník mu odpovedal , že sú to chorí ľudia a on nie kvalifikovaný na to , aby to riešil. Jeho odpoveď bola jednoznačná .. Nemocnica nie je sociálny ústav.. dlho tomu nerozumel ale neskôr to pochopil. Stále mal pocit , že by mohol pomôcť v každom smere a že mu stále táto odpoveď námestníka nejako nedávala zmysel .. On bol zamestnaný ako pomocný zdravotný pracovník v zdravotníctve a nemal pocit, že sa jeho plán empatie napĺňa. Cítil to čoraz horšie , pretože vedel v akých podmienkach zdravotníci musia pracovať a že sú totálne vyhorení.. Rozhodol sa pre to spraviť maximum.

Ako roky ubiehali

To dieťa , malé s ADHD dospelo a malo vek na to, aby sa rozhodovalo konečne samé za seba. Vedelo čo chcelo , bolo dospelé a tak silno vo vnútri si uvedomovalo, že potrebuje zmeniť v zdravotníctve niečo, čo je tak malé, zanedbané, ale zároveň dôležité. Rozhodlo sa teda študovať a dokončiť si maturitné vzdelanie , aby mohlo študovať verejné zdravotníctvo a mohlo ako tak minimálnym spôsobom prispieť do efektívnosti práce v zdravotníckom zariadení.

Prihlásil sa teda na školu , kde mu za 100 eur vystavili zmluvu a teda mal pocit, že spravil najlepšie ako mohol. Odchádzal na zastávku tak spokojný ..s vedomím , že videli vysvedčenie s vyznamenaním , a teda nemá dôvod sa báť , pretože je jeho štúdium dokonalé na samé jednotky.

Začal na tej škole študovať , každý jeden mesiac mu cez ich školský systém posielali úlohy a chalan sa ich učil a zároveň dosahoval známky na jedna maximálne dva. No prihlásil sa na školu, ktorá mu ponúkala dva jazyky a teda vybral si maturitný jazyk anglický. Zaskočilo ho to úprimne, keďže jazyk anglický v živote nemal a nevedel ako s týmto predmetom narábať.

 

Ako jeho dištančné štúdium prebiehalo ?

 

Začal pracovať na iných predmetoch a vynikal v nich. Z každého predmetu vždy dostával jednotky , alebo maximálne dvojku. No vždy narážal na predmet z cudzieho jazyka, ktorý nedával , pretože mu táto výučba intenzívne chýbala. Na pol roka, si okrem predmetov, ktoré musel napísať viedol skvele ale akonáhle musel napísať niečo z cudzieho jazyka, tak narazil na betón a dostal známku 5. Každého pol roka ju dostal .. a to bolo škole jedno či si ju platí , alebo nie. Musel školu opakovať.

Učil sa anglicky

 

Tak veľmi ten chlapec chcel vedieť jazyk  že si povedal , budem sa to učiť aj keď som nemal možnosť to preberať v škole. Každé jedno slovo cestou do práce si prekladal. Niekoľko krát nad tým plakal. Aby si všetko pamätal.. No nestačilo mu to v rámci jeho štúdia na strednej škole, ktorú externe navštevoval. Nevedel dobehnúť všetky tie roky, ktoré by boli potrebné na úspešne zvládnutie testu z Anglického jazyka.

 

Kde je problém?

Problém je v tom , že ak je dieťa umiestnené do špeciálnej základnej školy, (bývalá osobitná škola ) tak to ešte neznamená, že je zdravotne poznačené na celý život. Mal som možnosť pracovať s mnohými deckami, ktorí navštevovali praktickú školu a boli to zdravo uvažujúci ľudia , ktorý sa chystali na stredne školy bez maturitného vysvedčenia. Problém nastáva po úspešnom ukončení tejto strednej školy, kedy si ten rozumný človek uvedomí, že by chcel ukončiť úplne stredné vzdelanie a nie je možnosť si ju ukončiť , pretože medzi dokladmi na úspešné prijatie do školy, každá externá škola vyžadujú vysvedčenie o záverečnej skúške, výučný list a posledný ročník základnej školy. Ono ani by nebol problém tieto doklady škole doložiť. No ak odošle vysvedčenie z posledného ročníka základnej špeciálnej školy, tak sa jeho prijatie do školy automaticky zamieta, pretože nemá základnú školu a pri tom, by to mohol byť v novej škole ten najšikovnejší žiak na strednej školy akého by mali.

Ďalší problém je problém s cudzím jazykom , kde je problém najväčší. Ak sa tomuto absolventovi podarí aj na strednú školu s jeho vidinou maturitného vysvedčenia, tak naráža na polená v podobe akéhokoľvek cudzieho jazyka, ktorý mu v špeciálnej základnej škole chýbal, rovnako ako na strednej. Má dve možnosti. Buď sa bude snažiť v jazykovej škole dohnať tieto roky neučenia sa na jeho škole, a bude zaberať každý deň na plné obrátky, alebo sa rozhodne to triezvo zabaliť, pretože je nemožné sa naučiť úroveň aká sa od neho požaduje. A to môže mať výborný prospech z iných predmetov.

Je to chyba , je to nepremyslené a nie je to v poriadku. Školský systém mu umožnil vyštudovať v rámci jeho možností ale nemyslel pri tom na to, že to dieťa z tej školy odrastie a bude si chcieť spraviť úplne stredné vzdelanie. Pretože nie každé dieťa zo špecky je choré. Niektoré deti sú tam kvôli zanedbávaniu vlastných rodičov a preto sa nemá možnosť dieťa v tejto rodine zdravo rozvíjať. Toto sa ale dá dobehnúť , ak sa tomu decku niekto venuje a byť zaostalý , nie je choroba. Rovnako ako diagnóza dieťaťa ADHD. Z tejto diagnózy deti väčšinou vyrastú a nie je dôvod ich dávať do pomalšej školy. Každým jedným rozhodnutím , tomu dieťaťu znižujú možnosti na jeho vzdelanie a jeho uplatnenie v tomto náročnom živote. V konečnom dôsledku z takéhoto rozumného a normálneho dieťaťa systém spraví človeka, ktorý sa nedokáže posunúť a tak realizovať svoj talent, alebo uplatnenie v takej úrovni v akej by chcel byť a pracovať v jeho živote.

 

 

Diera v školskom systéme?

  1. Neučia sa na školách osobitných hodiny cudzích jazykov. Je veľmi dôležité túto skutočnosť zvážiť.
  2. Ministerstvo školstva by malo zvážiť povinný predmet cudzieho jazyka na praktických školách
  3. Forma štúdia by mala byť hravá a mala by im dať pocit , že je zároveň dôležitá rovnako ako jeho rodná reč
  4. Cudzí jazyk je veľmi dôležitý pre absolventov praktickej školy, doštudovať úplné stredné vzdelanie v neskoršom veku .

Keby nebolo krádeže ?

09.01.2025

Magnetofón Každý jeden rok sme od štátu do skupiny dostávali darček v podobe magnetofónu . Neviem prečo nám stále ten starý každým rokom vypovedal. Asi zlou manipuláciou, pretože ho v skupine chcel vlastniť každý, kým bol nový a teda bolo jasné že s ním manipuloval, ako keby bol jeho. Kazety sa tam v kuse striedali, pretože každý jeden chcel tento magnetofón [...]

Jolana

04.01.2025

Olovrant s príchuťou strachu Bola zima, asi január a my sme trávili skoro všetky víkendy len v domove. Vychovávateľkám sa nechcelo s nami ísť aspoň do areálu ústavu, pretože im bola vždy strašná zima, a vystávať na rohu ihriska ich maximálne nebavilo. Mnohí si to nevedia ani predstaviť, ale v ústave v ktorom som bol, sme sa museli pohybovať po skupinách a nebolo [...]

Tomáš

29.12.2024

Chalan Usmieval si sa , pretože sa ti páčil každý jeden deň. Bol si v domove a vôbec si s tým nemal problém , pretože si mal po tom čo ti rodičia robili nemal problém vyrastať niekde inde len pre to, aby si spokojne vyrastal v prostredí , kde ta nebude nikto ponižovať , znevažovať a bit. Mne osobne je nesmierne ľúto , že si prešiel z blata do kaluže. Tvoj život bol [...]

Kash Patel

Senát tesne schválil Trumpovho nominanta Kasha Patela za riaditeľa FBI

20.02.2025 22:05

Patela (44) schválil republikánmi kontrolovaný Senát pomerom hlasov 51 ku 49.

ruskí vojaci, Bielorusko

Rusko a Bielorusko uskutočnia v septembri manévre Západ 2025

20.02.2025 21:10

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj začiatkom februára upozornil na opätovnú koncentráciu ruských síl v Bielorusku.

Kráľ na ťahu, relácia, ta3

Král na ťahu: V diskusii dvoch proti dvom v televízii ta3 sa stretnú Smer a PS

20.02.2025 20:00

Vo štvrtok 20. februára o 21:00 h v Královi na ťahu uvidíte diskusiu dvoch proti dvom. Pozvanie prijali Smer-SD a PS. Moderuje Braňo Král.

Macron

Francúzsko pošle vojakov na Ukrajinu len po mierovej dohode, povedal Macron

20.02.2025 19:35

Francúzsko nevylučuje vyslanie svojich vojakov na Ukrajinu po uzavretí mierovej dohody.

expres3

Venované dvom najdôležitejším ľudom v mojom živote aj napriek tomu, že ani len netušia že nimi boli.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 13
Celková čítanosť: 10502x
Priemerná čítanosť článkov: 808x

Autor blogu

Kategórie